مشخصات فردی و زندگینامه
نام:مهدی
نام خانوادگی:همازاده ابیانه
پست الکترونیک:mhomazade@gmail.com
نخصص ها:فلسفه ، الهیات و معارف اسلامی ، فقه و اصول

زندگی نامه

بسم الله النّور

در اسفندماه سال 1357 و در شهر تهران به دنیا آمدم. تحصیلات متوسّطه را در دبیرستان البرز اصفهان به پایان رساندم و از سال 1375، وارد رشته مهندسی صنایع شیمیایی - طراحی فرآیندهای نفت در دانشگاه علم و صنعت ایران شدم. بین سال های ۷۷ تا ۷۹ و در کنار دروس دانشگاه، فراگیری دروس مقدّماتی حوزه علمیه را نیز در مدرسه علمیه میرزا موسی (واقع در بازار تهران) آغاز کردم و سپس در مدرسه علمیه امام مهدی علیه السّلام و در سال 1382(پس از خدمت سربازی) هم در مدرسه معصومیه قم ادامه دادم.

پس از آن، دروس سطح عالی را در مدرسه آیت الله گلپایگانی و مدرسه فیضیه پی گرفتم. در این مقطع از محضر بزرگوارانی همچون استاد محمود رضا عصّاری و استاد سیّدمحمدحسن آل طه (در اصول فقه) و استاد محمّدرضا نائینی و استاد سیّدمفید الدّین حسینی آملی (در فقه) استفاده کردم. همچنین بدایه الحکمه و نهایه الحکمه را نزد استاد پارسانیا و استاد کیوانی فرا گرفتم.

از سال 1390 به دروس خارج فقه و اصول وارد شدم و تا کنون از محضر حضرات آیات مرحوم هاشمی شاهرودی و شب زنده دار، بهره برده ام. همچنین فلسفه اسلامی را نزد استاد امینی نژاد و استاد یزدان پناه ادامه دادم.

در کنار تحصیلات حوزوی و پس از اتمام سطح 2 (در سال 1389)، به کارشناسی ارشد رشته "فلسفه دین" دانشگاه تهران وارد شدم، اما پس از گذراندن یک ترم، به رشته "فلسفه هنر" در دانشگاه ادیان قم انتقالی گرفتم. در سال 1391 نیز رشته "فلسفه ذهن" (مقطع دکتری - پزوهشکده علوم شناختی تهران) را دنبال کردم. همچنین در سال 1391، رساله سطح 3 خود را با عنوان «ثبات و تغیّر در احکام شرعی» دفاع کردم. عنوان پایان نامه کارشناسی ارشد فلسفه هنر نیز «نمادگرایی در هنر از منظر شیخ اشراق» بود.

طی سال ۲۰۱۶ میلادی نیز به عنوان منتخب فلوشیپ رتبه اول دکتری و همچنین دستیار پژوهشی پروفسور اندی ایگان در دانشکده فلسفه دانشگاه راتگرز امریکا، مشغول کار بر روی رساله دکتری بودم. استخدام بعنوان دستیار پژوهش در دانشکده فلسفه دانشگاه راتگرز، همراه با فاند (بورسیه) کامل بود که این دانشکده، همواره طی سالیان اخیر در رتبه بندی های معتبر دانشکده های فلسفه دنیا، جزو رده های یک تا پنج بوده و هست. موضوع پروژه دکتری، نقد یک نظریه مهم فلسفه فیزیکالیستی در باب تجربه های پدیداری نفس (کیفیات نفسانی) بود که این نظریه، تلاشی برای تئوریزه کردن حالات پدیدارانه نفس در چارچوب عالم فیزیکال (به عنوان سخت ترین مسئله پارادایم مادی انگاری در باب نفس) بوده است. 

پایان نامه دکتری را دفاع کرده و هم اینک مشغول تحقیق و تدریس هستم. در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران نیز بعنوان پژوهشگر فعالیت دارم.

اما سوابق اجرایی و آثار علمی حقیر به شرح زیر هستند:


سابقه اجرایی:

-  معاون پژوهش مدرسه اسلامی هنر، از 1392 تا دی ماه 1394

- عضو گروه دین و هنر پژوهشکده مطالعات دینی فرهنگ (پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات)، در سال 1393

- عضو هیئت مدیره انجمن قلم (معاونت پژوهشی حوزه علمیه)، از سال 1393 تا دی ماه ۱۳۹۴.

- مسئول دبیرخانه همایش تخصّصی فقه هنر، در سالهای 1394 و 1396 و 1398

- مدیر کلان پروژه "فلسفه علوم شناختی" در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، از بهار 1397


مقالات:

- تألیف و انتشار 15 مقاله علمی – پژوهشی در موضوع فلسفه ذهن و فلسفه هنر:

  1. «ناکارآمدی نظریه ابتناء (Supervenience) در تبیین علیّت ذهنی (Mental Causation)»؛ چاپ شده در مجلّه "اندیشه دینی" دانشگاه شیراز
  2. «ناکارآمدی نظریات محقّق­ سازی (Realization) در تبیین علیّت ذهنی (Mental Causation)، با تأکید بر نظریه شومیکر (S. Shoemaker) در باب محقّق­ سازی»؛ چاپ شده در مجلّه "معرفت فلسفی" مؤسّسه امام خمینی(ره)
  3. «پارادایم حاکم بر فلسفه ذهن معاصر و تبعات آن در گزینش و پاسخ به مسائل»؛ چاپ شده در مجلّه "روش‏ شناسی علوم انسانی" پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
  4. «بررسی انتقادی نظریات بازنمودی درباره آگاهی پدیداری»؛ چاپ شده در مجلّه "روش‏ شناسی علوم انسانی" پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
  5. «بررسی مقایسه ای تأثیر قصد بر مشروعیت، بین فقیهان اصولی و فیلسوفان تحلیلی»؛ چاپ شده در مجلّه "نقد و نظر" پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
  6. «رمزگشایی از داستانهای نمادین سهروردی بر پایه مبانی حکمت اشراق»؛ چاپ شده در مجله "آیین حکمت" دانشگاه باقرالعلوم
  7. «ناکارآمدی نظریات بازنمودگرایی مرتبه اوّل در تبیین خصیصه سوبژکتیو تجربه»؛ چاپ شده در مجله "اندیشه دینی" دانشگاه شیراز
  8. «ارزیابی اشکالات کریپکی بر نظریه­ های توصیفی در باب اسامی خاص»، چاپ شده در مجلّه علمی - پژوهشی "معرفت فلسفی"
  9. «وجوه اشتراک و افتراق نوظهورگرایی با علم النفس صدرا»، چاپ شده در مجله "حکمت صدرایی"  
  10. «نقد و بررسی پاسخهای مایکل تای به آزمون زمین معکوس»، چاپ شده در مجله "فلسفه علم" پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
  11. «معیار مواجهه فقهی با پدیده هنری»، چاپ شده در مجله "الهیات هنر" 
  12. «شمول تئوری های بازنمودگرایی درباره حالات پدیداری»، چاپ شده در مجله "پژوهشهای معرفت شناختی"
  13. «مقایسه فیلم با هنرهای سنّتی؛ نقدی فلسفی بر سنّت گرایی»؛ چاپ شده در مجلّه "هنرهای زیبا - هنرهای نمایشی" دانشگاه تهران
  14. «تأملاتی فیزیکالیستی بر برخی ادلّه تجرد نفس»، چاپ شده در مجله "حکمت سینوی"
  15. Emergentism and Sadra’s Psychology; A Common Physicalistic Challenge", Asian Philosophy, Oxford: Routledge, (2019), Vol. 29, No. 3,

کتاب ها: 

- «دوئالیسم سینوی – دکارتی و مونیسم صدرایی؛ از منظر اشکالات فیزیکالیسم»؛ به سفارش پژوهشگاه حوزه و دانشگاه/ چاپ شده توسّط انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در 1397.

- «فلسفه هوش مصنوعی»، به سفارش پژوهشگاه فضای مجازی/ چاپ شده در 1398.

- «سلسله گفتگوها در باب فقه هنر» به سفارش پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات/ چاپ شده در 1394. 

- «معنویت در پویانمایی» (بازنمایی مفاهیم معنوی در مدیوم انیمیشن؛ راهبردی براساس فلسفه اسلامی) به سفارش مرکز پژوهشهای صداوسیما / چاپ شده در 1399.

- پایان نامه دکتری با عنوان «بررسی انتقادی تئوریهای بازنمودگرایی مرتبه اوّل در باب آگاهی پدیداری»؛ در دست چاپ از سوی سازمان سمت.


طرح‏های پژوهشی:

طرح «چالشهای فلسفی پیشِ روی هوش مصنوعی قوی در رویکردهای کلاسیک (GOFAI) و جدید (Situated - Embodied / Connectionist AI)»؛ مؤسسه حکمت و فلسفه ایران،‌ در دست اجراء


جوایز:

فلوشیپ رتبه اوّل دوره آموزشی دکتری برای گذراندن فرصت مطالعاتی پایان نامه دکتری (2016-2015)

فاند کامل دستیار پژوهشی (Research Assistant) پروفسور ایگان (استاد تمام دانشکده فلسفه دانشگاه راتگرز امریکا) (2016)  

برنده عنوان "شایسته تحسین" از جشنواره کتاب سال حوزه بابت کتاب «دوئالیسم سینوی - دکارتی و مونیسم صدرایی از منظر فیزیکالیسم» (1398)


تدریس:

فلسفه هنر (2 واحد)، برای کارشناسی ارشد رشته تبلیغ و ارتباطات، دانشگاه باقرالعلوم (ع)

زیبایی شناسی نزد فیلسوفان تحلیلی، برای کارشناسی ارشد فلسفه هنر، مؤسسه آموزش عالی هنر و اندیشه اسلامی

هنر و زیبایی در فلسفه مشّاء و اشراق، برای کارشناسی ارشد فلسفه هنر، مؤسسه آموزش عالی هنر و اندیشه اسلامی


سخنرانی علمی:

1."معضل تقلیل آگاهی به فیزیک"، همایش «ذهن،‌ مغز و شناخت»، دانشگاه صنعتی شریف،‌ اسفند 96.

2."اصالت آگاهی در مواجهه با درون‌گرایی عصب شناختی و برون‌گرایی پدیداری"،‌ مدرسه تابستانی «فلسفه علوم شناختی»، مؤسسه حکمت و فلسفه ایران، مرداد 97.

3."طبیعت‌گرایی درباره آگاهی"، دو کلاس در مدرسه تابستانی «طبیعت ‏گرایی علمی»، گروه فلسفه علم دانشگاه شریف، شهریور 97.‌

4. "نظریه های محاسباتی ذهن و نسبت آن با علوم شناختی"، گروه فلسفه دانشگاه مفید و ستاد توسعه علوم شناختی، آذر 98.

5. "نظریه های محاسباتی ذهن و نسبت آن با علوم شناختی"، گروه فلسفه دانشگاه شهید مطهری و ستاد توسعه علوم شناختی، دی 98.

6. "شکاف تبیینی در آگاهی"، پنل آگاهی کنفرانس بین المللی علوم اعصاب، دانشگاه علوم پزشکی ایران، آذر 98

7."Symbolism in Islamic Art; According to Islamic Philosophy" (نمادپردازی در هنر اسلامی؛ از منظر فلسفه اسلامی)، سخنرانی به زبان انگلیسی برای 17 تن از اساتید و محقّقان دانشگاه‏های امریکا، انگلستان، آلمان، ترکیه و هند، اصفهان، 5 شهریور 96. (برگزارکننده: دانشگاه تهران و مدرسه اسلامی هنر قم)

8."Representation of Islamic Mysticism in Islamic Calligraphy" (بازنمایی آموزه‏ های عرفان اسلامی در خوشنویسی اسلامی)، سخنرانی به زبان انگلیسی برای اعضای هیأت علمی مرکز مطالعات اسلامی دانشگاه گوته فرانکفورت،‌ اردیبهشت97،‌ دانشگاه ادیان قم.

9."بازنمایی حقایق کلّی در رمان و سینما از منظر فلسفه اسلامی؛ نقدی بر سنّت ‏گرایان"، همایش سینما و دین، اردیبهشت 97 (برگزارکننده: جشنواره بین المللی فیلم فجر و دانشگاه امام صادق)

10.  "وحدت صورت و معنا در هنرهای نمایشی؛ الهامی از فلسفه اسلامیسلسله نشست‏های مجمع عالی حکمت،‌ دیماه 96.  


* دوره دکتری فلسفه ذهن برای اوّلین­ بار در ایران، سال 1391 در پژوهشکده علوم شناختی تهران، با 5 نفر آغاز شد. دوره آموزشی این رشته را با دکتر حمید وحید، دکتر محمود مروارید، دکتر نصرالله موسویان، دکتر امیر صائمی در IPM، دکتر حسین شیخ­ رضایی و دکتر امیر کرباسی زاده در انجمن حکمت و فلسفه، و آیت الله سید یدالله یزدان­ پناه در مجمع عالی حکمت، گذراندیم.